Pages Menu
TwitterRssFacebook
Categories Menu

Gouden regel nr. 10 Ga eens te rade bij de klassieke deugdenleer

De taal van het management is geld, maar dit veroorzaakt heel wat ellende in de wereld. Voor de kwaliteit van het bestaan zijn positieve zaken van belang, zoals  onderling begrip, humor, opgewektheid, vriendelijkheid, medeleven, hulpvaardigheid, moed, oprechtheid en zelfbeheersing. Desondanks blijven velen materialistische doelen nastreven. In het kader van de kwaliteit van het bestaan zou men zich toch in de eerste plaats moeten richten op het perfectioneren van positieve eigenschappen. De methoden van kwaliteitsmanagement zijn uitermate geschikt om negatieve kenmerken als cynisme, jaloezie, afkeer, oneerlijkheid, woede, pijn, minachting, lafheid, neerslachtigheid en irritatie aan te pakken.

Een deugd is een levenshouding, een houding om niet alleen goede daden te doen, maar de wil te hebben om de beste keuzes te maken en het beste van jezelf te geven. De vier kardinale deugden zijn rechtvaardigheid, bezonnenheid, moed en matigheid.


 

Over de ‘Gouden regels’

In 2008 publiceerde ik samen met Jan Maas ‘100 Gouden regels voor kwaliteitsmanagement’ (Academic Service). Het bevat een dwarsdoorsnede van de blauwe plekken die Jan en ik in onze kwaliteitsmanagementcarrières hebben opgelopen, maar dan verpakt als wijsheidspareltjes …